Live streaming – co to jest?

Jeśli zastanawiasz się, co to jest streaming – postaramy się wyjaśnić to w prosty sposób oraz pokazać możliwości prowadzenia transmisji na żywo. Zatem, live stream – co to takiego? Najprościej ujmując, to transmitowanie treści video w czasie rzeczywistym. Wykorzystując odpowiedni sprzęt oraz platformę umożliwiającą transmitowanie, możesz przesyłać do sieci lub do telewizji obraz i dźwięk na żywo z dowolnego wydarzenia, z dowolnego miejsca. Realizacja transmisji jak np. streaming live to szerokie możliwości przekazywania obrazu na żywo, które wykorzystują osoby specjalizujące się w różnorodnych branżach – między innymi w celu transmitowania do telewizji lub Internetu wydarzeń sportowych, branżowych czy szerzenia rozpoznawalności marki. Kiedy streaming online okazuje się niezastąpiony i jak właściwie przygotować stream video? Przekonaj się, co o transmitowaniu na żywo warto wiedzieć. 

Napisz lub zadzwoń do nas!

[creativ_button url=”tel:223552868″ icon=”phone” label=”22 355-28-68″ colour=”theme” colour_custom=”#2a2b68″ size=”large” edge=”straight” target=”_self”]
[creativ_button url=”mailto:biuro@transmisjelive.pl” icon=”envelope” label=”biuro@transmisjelive.pl” colour=”theme” colour_custom=”#2a2b68″ size=”large” edge=”straight” target=”_self”]

Streaming video bez tajemnic

Na pytanie live streaming – co to jest, warto odpowiedzieć nieco szerzej – dla pełnego zrozumienia możliwości relacjonowania na żywo. Wiemy już, że jest to przesył obrazu video i audio do sieci lub telewizji, w czasie rzeczywistym, za pomocą odpowiedniego sprzętu. Ale jaki sprzęt jest odpowiedni? To kwestia zależna przede wszystkim od formy prowadzenia streamu online – jego charakteru, skali, na jaką ma zostać udostępniony i celu, jaki ma zrealizować. Warto tutaj wprowadzić pewne rozróżnienie:

  • streaming live realizowany przez specjalizujące się w tej dziedzinie firmy – prowadzony profesjonalnie, najczęściej z wydarzeń organizowanych na dużą skalę, udostępniany zarówno online, jak i w telewizji, 
  • streaming video realizowany z myślą o mniejszej grupie odbiorców, najczęściej prowadzony z wykorzystaniem mediów społecznościowych, przez co jego realizacja nie wymaga dodatkowych umiejętności z zakresu produkcji video.

Taki podział, ułatwi dokładne zrozumienie, co to jest streaming na żywo. A więc – do rzeczy! 

Profesjonalna transmisja na żywo a sprzęt

W przypadku pierwszej możliwości, livestreaming prowadzony jest przy wykorzystaniu profesjonalnego sprzętu. Firmy zajmujące się realizowaniem transmisji na żywo najczęściej dysponują:

  • sprzętowymi lub systemowymi encoderami, umożliwiającymi nadawanie transmisji video w wysokiej rozdzielczości, nawet 1080p,
  • mobilnymi i satelitarnymi łączami internetowymi,
  • wielokanałowymi cyfrowymi mikserami wizji,
  • wysokiej klasy kamerami segmentu “broadcast”,
  • systemami powtórek,
  • systemami graficznymi, umożliwiającymi tworzenie oprawy graficznej uzupełniającej między innymi transmisje sportowe,
  • wozem transmisyjnym oraz mobilnymi zestawami transmisyjnymi, które pozwalają prowadzić streaming live z małych i dużych wydarzeń, wymagających wykorzystania większej liczby kamer,
  • dostępem do wielu serwisów streamingowych.

Chcąc zatem odpowiedzieć na pytanie live stream – co to takiego – w kontekście sposobu jego przygotowania, można śmiało stwierdzić, że jest to transmisja na żywo, realizowana profesjonalnie, w optymalnej jakości. Dla zobrazowania, są to między innymi mecze piłki nożnej czy festiwale muzyczne.

Streamować każdy może!

W odniesieniu do drugiej możliwości, streaming online najczęściej przebiega przy wykorzystaniu urządzenia mobilnego – telefon czy tablet w zupełności wystarczy do przeprowadzenia streamingu video. Drugą opcją jest wykorzystanie komputera – w tym przypadku mamy do dyspozycji więcej profesjonalnych rozwiązań – możemy dodać kilka źródeł obrazu, dźwięku czy grafiki. Poza sprzętem, aby nadawać na żywo, trzeba posiadać konto w wybranych social mediach:

  • możliwość prowadzenia streamingu live zapewnia między innymi Instagram oraz Snapchat – są to kanały pozwalające dotrzeć do osób znajomych i nie tylko, najlepiej sprawdzają się w przypadku transmisji z niewielkich wydarzeń,
  • Periscope, Facebook czy YouTube także umożliwiają prowadzenie livestreamingu – te media warto wykorzystywać do realizacji nieco bardziej profesjonalnych transmisji na żywo, między innymi z branżowych wydarzeń czy spotkań.

Tym razem, odpowiadając na pytanie live streaming – co to jest, można powiedzieć, że to udostępnianie w sieci, w czasie rzeczywistym, relacji z dowolnego wydarzenia. Dla przykładu – z otwarcia sklepu, firmowego spotkania czy konferencji.

Kiedy zrobić stream, czyli – co można streamować?

Skoro wiemy już, co to jest streaming live, warto wiedzieć, kiedy można go wykorzystać. Wymienialiśmy między innymi mecze na żywo, koncerty, ale to oczywiście nie wszystko. Są wydarzenia, dla których streaming na żywo to nieodłączny element przebiegu. Z drugiej strony, w niektórych przypadkach, livestreaming staje się motywacją do rozwoju, sposobem na poszerzanie grona odbiorców. Zatem, transmisje internetowe oraz telewizyjne można prowadzić z:

  • różnego rodzaju wydarzeń sportowych – między innymi meczów, maratonów, gali MMA,
  • eventów muzycznych i filmowych – np. koncertów, pokazów, gali wręczenia nagród,
  • wydarzeń firmowych i akcji promocyjnych – streaming video doskonale sprawdza się jako narzędzie marketingowe – idea video marketingu nieustannie rośnie w siłę,
  • konferencji naukowych,
  • szkoleń,
  • wywiadów,
  • gier.

Teraz pewnie zastanawiasz się, co to jest streaming online gier. Tak, gry także można streamować – co więcej, staje się to coraz bardziej popularne.

Live streaming gier – co to takiego jest?

W skrócie, przekazującym główną ideę streamingu online gier – to przesył do Internetu obrazu z aktualnej rozgrywki. Udostępniając takie video w odpowiednim serwisie, gracz może nie tylko umożliwić innym użytkownikom śledzenie jego gry, ale także odsłuch jego komentarzy czy widok z dodatkowej kamery. Streaming na żywo gier to przede wszystkim dobra zabawa, możliwość zyskania grona odbiorców, ale dla osób oglądających to także możliwość poznania nowych technik, które sami mogą wykorzystywać w grach. 
Jak widać, odpowiadając na pytanie streaming video – co to takiego, można bez obaw stwierdzić, że to szerokie możliwości zaistnienia w sieci i nie tylko!

Jak zrobić streaming video?

Wyjaśniliśmy sobie, co to jest streaming na żywo i kiedy go wykorzystać, warto zatem wiedzieć, w jaki sposób zrealizować go samodzielnie. Nadawanie transmisji na Instagramie, Facebooku czy YouTube za pomocą telefonu komórkowego czy komputera to nic trudnego. Aplikacje zapewniają łatwy dostęp do funkcji streamingu na żywo – wystarczy kliknąć odpowiednią ikonę i można transmitować. Jeśli natomiast planujesz prowadzić streaming live na zasadzie webinarium lub po prostu oczekujesz wysokiej jakości nagrania, warto posłużyć się odpowiednim oprogramowaniem do transmisji. Ale po kolei:

  1. Jeśli jesteś prowadzącym transmisję, będziesz w jej trakcie o czymś opowiadał – przygotuj się. Warto zrobić listę tematów do poruszenia i wybrać odpowiedni kadr.
  2. Sprawdź parametry techniczne – jakość dźwięku, obrazu i połączenia internetowego oraz poziom naładowania baterii wybranego do transmisji urządzenia, aby uniknąć wszelkich zakłóceń.
  3. Aby prowadzić livestreaming musisz mieć konto w wybranym serwisie – i choć wydaje się to oczywiste, nie bez powodu o tym mówimy – w przypadku kanału na YouTube, musi być on zweryfikowany, tylko wtedy możliwe jest prowadzenie transmisji online. Warto także wiedzieć, że Facebook umożliwia zaplanowanie streamu video z wyprzedzeniem – dzięki temu użytkownicy dowiedzą się o niej wcześniej, co pozwoli uzyskać szersze grono odbiorców.
  4. Prowadząc live stream z wykorzystaniem komputera, dla osiągnięcia bardziej profesjonalnego nagrania, urozmaiconego np. prezentacjami, skorzystaj z oprogramowania do transmisji na żywo.

Profesjonalna realizacja streamingu

Co to jest streaming online na dużą skalę i jakiego przygotowania wymaga – doskonale wiedzą profesjonaliści. W przypadku organizacji dużych eventów, kiedy niezbędne jest skorzystanie z usług firm zajmujących się streamingiem online, możesz mieć pewność, że transmisja zakończy się sukcesem. W zależności od specyfiki danego wydarzenia, miejsca, w jakim się odbywa oraz mediów, w jakich ma zostać udostępniony streaming live, specjaliści między innymi przygotują odpowiednią liczbę kamer, zaprojektują oprawę graficzną czy posłużą się odpowiednimi technologiami, jak np. kamera do streamingu 360⁰ czy system powtórek slow-motion.

Jak zapisać stream?

Live stream to coś, co dzieje się teraz. A co jeśli, chcemy do tego wrócić? Czy serwisy umożliwiają zapis transmisji? W przypadku Facebooka, po zakończeniu nadawania, możesz przesłać materiał, który na Twojej tablicy będzie widoczny jako post. Podobnie sprawa wygląda z Instagramem – po zakończeniu streamingu live, możesz zapisać relację tak, by była widoczna na profilu. Z poziomu obu tych aplikacji, za pomocą dostępnych w nich funkcji, możesz także zapisać zakończony stream online w pamięci telefonu, czy komputera. Jeśli chodzi o YouTube streaming – transmisja na żywo, która trwa do 8 godzin, jest automatycznie archiwizowana.

Jeśli jednak chcesz, aby streaming live został zapisany na dysku komputera w wysokiej jakości – znów niezbędne okaże się oprogramowanie do streamów, np. OBS Studio. Wystarczy wybrać w programie opcję “Automatyczne nagrywanie streamu” i gotowe.

W przypadku, gdy streaming live realizowany jest przez profesjonalistów – transmisja najczęściej jest zapisywana przez kilka różnych urządzeń. Dzięki temu możesz otrzymać nagrany materiał z miksera w jakości Full HD oraz nagrania ze wszystkich wykorzystanych kamer.

Live stream jako sposób na zaistnienie w mediach

Wiesz już, co to jest streaming video, kiedy przygotować transmisję na żywo i jak zrobić to samodzielnie. Warto także pamiętać o korzyściach streamowania online. Możliwość zaprezentowania siebie, własnej marki, produktu czy pokazanie światu interesujących eventów za pomocą live streamu to doskonała opcja dla budowania rozpoznawalności firmy, jak i sposób na podtrzymanie tradycji. Transmisja z meczu czy gali wręczenia nagród – bez nich sport czy muzyka nie byłyby tym samym. Bezpośredni kontakt z odbiorcą czy zapewnienie użytkownikom emocji przeżywania poszczególnych wydarzeń w czasie rzeczywistym to coś, czego nie odda żadna inna forma przekazu.